måndag 13 juli 2015

Drivkraft

Hej mina vänner.
 
Hoppas ni har sköna lediga dagar, var ni än befinner er.
 


 
Efter ett par dagar med sjukstuga och feber står den här familjen upp igen. Men det behövdes nog lite vila, den gjorde oss gott.
 
 Nu är vi redo för nya äventyr.
 
Just nu blev jag avbruten av en kompis till Charlotte. -Karin får jag stanna till kl 22?
Självklart, det är ju SOMMARLOV!!! Och lagom till att klockan slår 22 kommer Lovisa Olivers flickvän komma hit. Så det är som det ska vara i en tonårsfamilj en kväll i Juli.
 
 

 
Här är lite härliga bilder från när vi var på Öckerö förra veckan. Det är så vackert på kusten.
Idag fick jag ett meddelande från en vän som bjöd oss till deras stuga ett par dagar nästa vecka, så nu blir det en oplanerad tur till kusten igen.
 
Men det här blogginlägget skulle ju handla om drivkraft. Jag har ju blivit inkastad i en helt ny värld, hockeyvärlden. Där möter jag en kultur som jag inte alls kan förlika mig med ibland. Där möter jag en kultur som jag inte alltid tycker är helt sund och har ganska förlegade värderingar och hierarkier som jag heller inte kan förlika mig med.
 
Därför blev jag så glad när jag förra veckan får ett mail från en FANTASTISK målvaktstränare med en så sund inställning till hockey, till ungdomar och till elittänk.
 
Han skrev;.......men det gäller att pusha på ett positivt sätt. Min erfarenhet är att man gärna får träna mkt och hårt men passionen och glädjen MÅSTE finnas där. Att träna på det gamla sovjetiska viset funkar inte längre.    
 
Det är underbart att den kulturen finns där. Att det finns vuxna med samma värderingar som jag.
Att just den här tränaren också skriver;
 
Ja, yoga och rörlighetsträning är a och o i min värld. Jag kör själv yoga ca 1 gång i veckan. Även i NHL ser man detta på stark frammarsch. Hockey (liksom fotboll, innebandy och många lagsporter) ligger långt efter vad det gäller rörlighetsträning, skadeförebyggande träning med mera. Det finns oerhört mycket inom fysträningen att jobba på. Många föreningar är på tok för konservativa och det är mest löpning, armhävningar och situps som gäller. Det är väl inget fel på det men det räcker inte speciellt långt.
Återigen, tack för ditt trevliga mail och hälsa Oliver. 
 
Fattar ni!!!  Han gillar yoga!!! Han använder yoga på sina hockeyträningar, det är ju UNDERBART.
Så det finns hopp. Det finns glädje. Det finns sunda värderingar. Det finns kloka människor som jobbar inom idrottsrörelsen och jag är så lycklig över att jag får ta del av denna för mig helt nya värld.
 
Det är ju det som är vår DRIVKRAFT.
Passionen, känslan som finns inom oss.
Det är där vi ska leta, inte försöka streta mot mål andra sätter upp för oss.
 
Yogan meditationen och andetaget hjälper mig att sortera min drivkraft och mina mål varje dag.
Kan vi föra över det på hormonstinna pojkar i tonåren som drömmer om att få leva på sin sport kan vi göra även den världen lite vackrare. Måla den med lite mer kärlek.
 
Kram på er och ett extra tack till de fantastiska tränare jag mött de senaste veckorna. Ni gör skillnad!!
 

Inga kommentarer: